Puheenjohtajan palsta

Juhlavuodesta hyviin kohtaamisiin

Vaikka uusi toimintavuosi on jo tohinalla pyörähtänytkin käyntiin, luodaan vielä lyhyt katsaus edelliseen vuoteen. Tampereen Reumayhdistys juhlisti viime vuonna 70-vuotista olemassa oloaan monin eri tavoin läpi vuoden. Lehden sivuilta löydät tunnelmakuvia näistä hetkistä!

Viime vuoden puolella aloimme myös etsiä uusia, esteettömiä toimitiloja yhdistyksellemme. Tämä on osoittautunutkin luultua vaikeammaksi. Edes tärkeimmät kriteerit täyttäviä eli täysin esteettömiä, hyvien kulkuyhteyksien varrella olevia noin 100 neliön toimitiloja ei ole vielä löytynyt. Vuokrattavia tiloja niinkin olisi tarjolla, mutta ostettavaksi ei. Mutta etsintä jatkuu eli jos Sinäkin satut tietämään ko. kriteerit täyttävän toimitilan olevan vapaana tai vapautumassa, ole yhteydessä yhdistykseemme.

Yhdistyksellemme ja Reumaliitolle riittää edelleenkin töitä. Reumasairaudet sekä muut tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat pahimmillaan yhä vakavia ja invalidisoivia sairauksia ja ne aiheuttavat vähintäänkin inhimillistä kärsimystä niin sairastuneelle kuin hänen läheisilleen. Vaikka lääkkeet ja hoitomuodot ovat hurjasti kehittyneet viimeisten vuosien aikana, ei taudin syntymekanismia edelleenkään tunneta. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat mielenterveyden häiriöiden jälkeen toiseksi yleisin syy jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Jokin reuma- tai muu tuki- ja liikuntaelinsairaus vaivaa yli miljoonaa suomalaista eli vähintään joka viidettä työikäistä ja useampaa kuin joka kolmatta eläkeikäistä. Lapsireumaan sairastuminenkin koskettaa vuosittain noin 150 perhettä.

Vaikka Reumaliiton ja yhdistyksemmekin jäsenmäärä on hiljalleen vähentynyt, teemme tärkeää työtä olemalla rinnalla kulkija sairastuneiden arjessa. Vuoden toimintateema ”Hyvä kohtaaminen” muistuttaa siitä, että jokaisella ihmisten välisellä kohtaamisella on merkitystä. On tutkittu, että mitä paremmin esimerkiksi vuorovaikutus lääkärin ja potilaan välillä toimii, sitä parempiin hoitotuloksiin päästään. Yhdistyksen toiminnassa vertaistuki ja sen mahdollistaminen on yksi tärkeimmistä funktioista. Parhaimmillaan hyvä kohtaaminen voimaannuttaa kaikkia osapuolia, auttaa jaksamaan sairauden kanssa ja luo uskoa tulevaan. Tampereen Reumayhdistys haluaakin olla paikka, jonne uuden ihmisen on helppo tulla mukaan ja hän kokee tulleensa hyvin vastaanotetuksi. Onnistunut ihmisten välinen kohtaaminen on aitoa vuorovaikutusta ja kosketetuksi tulemista, jossa vastuu on kaikilla osapuolilla. Katsotaan, kuunnellaan, kosketetaan ja kohdataan – tänäkin vuonna.

Katja Metsävainio

Sää

Enimmäkseen pilvistä

16°C

Enimmäkseen pilvistä
Kosteus: 61%
Tuuli: NNE 22.53 km/h
Ti 11°C / 22°C Puolipilvistä
Ke 11°C / 23°C Puolipilvistä
To 11°C / 25°C Puolipilvistä
Pe 13°C / 20°C Puolipilvistä

ma 11.30-17.30
ke ja to 10-16

Puhelinajat

ma 11.30-17.30
ke ja to 10-13

Torstaina 21.6.2018 toimisto avoinna klo 10-14.

Keskiviikkona 27.6.2018 toimisto avoinna klo 11.30-16.

Toimisto suljettu 6.7. - 5.8.2018

Satakunnankatu 28 B 10 (3.krs)

Puh. (03) 222 8185

DMC Firewall is a Joomla Security extension!