Puheenjohtajan palsta

Maku-matkalla Martoille sekä sote-myllerrykseen

Ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen on monimutkaisten tekijöidensä summa, joka koostuu omasta mielestä, kehollisuudesta sekä kulloinkin vallitsevasta sosiaalisesta tilanteesta. Jokaisella varmasti meistä jonkin tule- tai muun pitkäaikaissairausdiagnoosin saaneista on kokemusta siitä, kuinka mieliala vaikuttaa myös fyysiseen olotilaan. Arkielämän stressaavat tilanteet, liittyivätpä ne sitten työssä jaksamiseen, taloudellisiin murheisiin tai ihmissuhdevaikeuksiin, saattavat näyttäytyä vaikkapa erilaisina kiputiloina tai muuna huonona olona ihan fyysisestikin. Autoimmuunisairaudet monesti myös puhkeavat jonkin erityisen vaikean elämäntilanteen jälkeen. Psykofyysisyys toimii tietysti myös toiseenkin suuntaan. Kun on erityisen kivaa vaikkapa ystävien seurassa, saa ilon tunne olon kevyeksi eikä esimerkiksi nivelkipuja enää niin huomaakaan.

Olemme sosiaalisia olentoja, joiden toiminta liittyy muiden ihmisten toimintaan ja meillä onkin sisäsyntyinen valmius vuorovaikutukseen. Reumayhdistys onkin oiva paikka tähän kootessaan ihmisiä saman mielenkiinnon äärelle. Haluamme yhdistyksen toiminnassa vahvistaa positiivista vuorovaikutusta, joten tänäkin vuonna olemme edelleen mielen hyvinvoinnin äärellä Reumaliiton teemaa Mieli ja minä mukaellen. Yhdistys haluaa luoda jäsenistölleen hyviä kohtaamisia erilaisin tapahtumin. Tämän vuoden aikana mielen virkistystä ja ystävien seuraa voi tulla hakemaan vaikka kokkauskursseilta tai kevätkauden päättäjäisristeilyltä.

Yhdistyksessämme toteutetaan tänä vuonna aivan uutena toimintana yhteistyössä Pirkanmaan Marttojen kanssa eriteemaisia kokkauskursseja, joissa otetaan erityisesti keittiön pienapuvälineet sekä reumasairaan arjen ruokahuoltoa ja keittiötyöskentelyä helpottavat niksit huomioon. Myös nuoria houkutellaan yhteisen ruuan laiton äärelle pelkästään heille suunnatulla kurssilla. Koska reumasairaudet koskettavat kaiken ikäisiä, tullaan kevätkausi päättämään kaikille ikäluokille suunnattuun risteilyyn. Yhdistys toteuttaa näin toiveita tapahtumista, jotka soveltuvat kaikille. Retket tuovat iloa ja sukupolvet ylittävä kanssakäyminen ymmärrystä meitä toisiamme kohtaan. Toimintateemaa mielen hyvinvoinnista ja merkityksellisistä kohtaamisista tullaan toteuttamaan siis tälläkin tavoin.

Sote- ja maku-käsitteisiin alkaa varmaan jokainen jäsenemmekin olla jo perin kyllästynyt. Tätäkin uhmaten kuitenkin muutama ajatus vielä niistä. Sosiaali- ja terveys- sekä maakuntauudistusten lopputulema on siis edelleenkin arvoitus. Kuinka tämä valtava palapeli saadaan lopulta kasaan ja kuinka esimerkiksi pitkäaikaissairas tulee palvelutarpeineen kaiken keskelle asettumaan, herättää suurta epävarmuutta. Vai tuleeko koko uudistus jopa vielä kaatumaan? Myös järjestöjen ja yhdistysten asema tämän kaiken myllerryksen keskellä on vielä hieman epäselvä. Yksi hallituksen esittämän maku- ja sote-uudistuksen suurimmista huolenaiheista järjestökentällä liittyy erityisesti sosiaali- ja terveysalan yhdistysten toimintaedellytyksiin tulevaisuudessa. Kukaan ei kiistä kolmannen sektorin tärkeää tehtävää kuntien terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä sekä palvelujen tarjoajana. Siksi kunnat ovatkin rahoittaneet yhdistysten toimintaa näitä tarkoituksia varten. Kunnan tarjoamat toimitilat ja avustukset ovat tähän asti mahdollistaneet monipuolista vertaistukea, neuvontaa, yhdistyslähtöistä auttamistyötä ja ennalta ehkäisevää matalan kynnyksen toimintaa, joka on kustannustehokasta ja tuottaa säästöjä.

Tulevana haasteena on, kuinka rahoitusvastuu tulevaisuudessa jakaantuu, koska sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy maakunnille, mutta samalla vastuu hyvinvoinnin edistämisestä säilyy kunnilla. Taloustutkimuksen tuoreesta selvityksestä käy onneksemme selkeästi ilmi päättäjien näkemys järjestötoiminnan tarpeellisuudesta. Valtaenemmistö päättäjistä myös katsoo, että tulevan hallituksen on parannettava kansalaisjärjestöjen toimintaedellytyksiä ja tämä on kirjattava hallitusohjelmaan. Meidänkin yhdistystoiminnan turvaamiseksi on erittäin tärkeää, että yhdistysten oikeus kunnan ja/tai maakunnan toiminta- ja liikunta-avustuksiin säilyy. Näin vaalivuonna kannattaa ehdokkailta kysäistä, mitä mieltä he näistä asioista ovat?

Katja Metsävainio

ma 11.30-17.30
ke ja to 10-16

Puhelinajat