Puheenjohtajan palsta

Juhlavuotena vietetään mielekästä elämää!

Tänä vuonna tulee kuluneeksi jo 70 vuotta Tampereen Reumayhdistyksen perustamisesta. Se on kunnioitettava ikä. Myös Suomen Reumaliitto juhlii samoja tasavuosia. Mainitsemisen arvoista on, että oma yhdistyksemme on perustettu reilu puoli vuotta aikaisemmin kuin kattojärjestömme. Tampereen Reumayhdistys onkin Suomen toiseksi vanhin ja samalla myös toiseksi suurin reumayhdistys – sitä on syytä juhlistaa!

Jo historian lehdet siis kertovat, että 1940-luvulla on ollut joukko ihmisiä, joilla on ollut yhteinen tahto tehdä talkootyötä reumasairaiden hyväksi. Tahto kehittää ja parantaa reumaa sairastavien hoito-olosuhteita, valvoa heidän etujaan ja oikeuksiaan sekä muutenkin parhaansa mukaan helpottaa reumasairaiden elämää. Tästä tahtotilasta syntyi reumayhdistys Tampereen seudulle. Historia velvoittaa. 70 vuotta myöhemmin löytyy yhä vapaaehtoisia työskentelemään yhteiseksi hyväksi ja taistelemaan heidän puolestaan, jotka itse eivät jaksa tai siihen kykene.

Vaikka reuman syntymekanismia ei edelleenkään tunneta, on nykyään reumaan sairastuneen arki helpompaa ja tulevaisuuden näkymät valoisammat, kuin vuosikymmeniä sitten saman kokeneella kohtalotoverilla. Lääketieteellinen tietämys on hurjasti lisääntynyt sekä hoitokeinot kehittyneet, toisaalta reumasairauksien kirjo on laaja-alaistunut ja hoitolinjojen valinta spesifioitunut. Yhdistyksenkin tehtäväkenttä on näiden vuosien saatossa muuttanut osin muotoaan, mutta edelleen toiminnallemme on tarvetta. Pitkäaikaissairaus aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä niin fyysisesti, henkisesti kuin taloudellisestikin, joten vertaistuki on monen jäsenemme tukipilari vaikeissa elämäntilanteissa.

Tänä vuonna haluammekin keskittyä erityisesti mielen hyvinvoinnin lisäämiseen ja henkisen tasapainon säilyttämiseen. Tässä meitä opastavat kevään luennoitsijat, kirkkoherra Harri Henttinen aiheellaan sielun sateenkaari – elämäni värit sekä psykologian emeritusprofessori, "onnellisuusprofessori" Markku Ojanen, joka puhuu teemasta yhteinen onni, paras onni.

Yhdistys jatkaa edelleen jalkojen hoidon tukemista sille varatun määrärahan puitteissa. Tänä vuonna kiinnitämme jalkojen hoidon lisäksi erityishuomiota myös käsiin. Käsien toiminnallisuuden säilyttäminen mahdollisimman pitkään reumaa sairastavilla on erityisen tärkeää. Moni arkipäiväinen, pienikin askare on käsien kunnosta kiinni. Tämän vuoksi teemme yhteistyötä Käsikeskus Avosektorin kanssa. Kahvilapäivän luennon lisäksi yhdistys tukee Käsikeskus Avosektorilla toteutettavaa käsiryhmää, joka kokoontuu viiden viikon ajan käsikuntosalille saamaan asiantuntevaa ja yksilöllistä ohjausta tehden käsien hallintaan ja lihaksistoon vaikuttavia harjoitteita.

Tänä vuonna voimme hyvillä mielin juhlia yhdessä 70-vuotista taivaltamme. Juhlavuosi tulee näkymään toiminnassamme ympäri vuoden. Kaksi kohokohtaa vuoteen kuitenkin mahtuu – kaupungin juhlavastaanotto Raatihuoneella kesän kynnyksellä sekä pääjuhla näytäntöineen ja tarjoiluineen syksyn jo pimetessä. Liity mukaan viettämään mielekästä elämää!

Katja Metsävainio

Helmikuu 2018

Sää

Puolipilvistä

-20°C

Puolipilvistä
Kosteus: 76%
Tuuli: W 6.44 km/h
Pe -14°C / -10°C Puolipilvistä
La -17°C / -11°C Enimmäkseen aurinkoista
Su -17°C / -10°C Puolipilvistä
Ma -15°C / -10°C Pilvistä

ma 11.30-17.30
ke ja to 10-16

Puhelinajat

ma 11.30-17.30
ke ja to 10-13

Toimisto suljettu 26.2. - 4.3.2018.

Satakunnankatu 28 B 10 (3.krs)

Puh. (03) 222 8185