Puheenjohtajan palsta

Mietteitä vuoden vaihtuessa

Vielä viime vuoden puolella tunsin suoranaista epätoivoa ja tuskaa miettiessäni yhdistyksemme ja yleensäkin järjestökentän tulevaisuutta. Yön hiljaisina tunteina, väsyneenä ja stressaantuneena, päässäni risteilevät moninaiset ajatukset saivat ehkä vielä suuremman merkityksen, kuin ne todellisuudessa olivatkaan. Tosiasia kuitenkin oli, että hallituksen toiminta tuntui olevan puutunutta, vaikeuksia oli saada jo päätösvaltaisia kokouksia aikaiseksi. Myös joitakin jäsenistölle suunnattuja tapahtumia oli jouduttu perumaan niihin ilmoittautuneiden vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Yhdistyksemme, itselle hyvin rakkaan ja tärkeän, toiminta on pitkään ollut aktiivista ja elinvoimaista ja sellaisena sen halusin vastaisuudessakin tietysti säilyttää.

Tiesin, että tarvetta edelleen yhdistyksemme kaltaiselle potilasjärjestölle on, joka tarjoaa reumasairaalle soveltuvaa liikuntaa, tietopohjaisia luentoja, vertaisuuden voimaa sekä mielenvirkistystä retkin ja tapahtumin. Ja senkin tiesin sisimmässäni, että varmasti joukossamme on ihmisiä, jotka haluavat yhdistyksemme parasta ja kantaa oman kortensa kekoon muiden reumaa sairastavien hyväksi, mutta eivät ehkä olleet tulleet ajatelleeksi, kuinka sen tehdä. Mutta kuinka löytää nämä vapaaehtoiset ja herätellä heitä?

Aikani pähkäiltyäni päädyin kirjoittamaan melko henkilökohtaisenkin kirjeen, joka jäsenrekisterimme kautta sähköisesti postitettiin. Kuinka iloinen, onnellinen ja helpottunut olinkaan, kun sanoma oli selvästi jäsenemme tavoittanut! Yhteydenottoja tuli reilusti toistakymmentä.  Syyskokouksessa tupa oli täynnä ja hallitukseen saatiinkin uutta verta monen ihmisen verran. Tämän vuoden hallituksen järjestäytymiskokouksessa kävikin jälleen iloinen puheen sorina, innolla ja hyvillä mielin suunnittelimme yhdessä tulevaa.

Myös remonttikutsuun vastasi moni ihminen ja nimesimmekin jo oman ryhmän miettimään ja hoitamaan toimitila- sekä remonttiasiaa. Kuluvan vuoden aikana lisävoimavaroja nimenomaan tarvitaankin uuden toimitilan etsintään sekä myös yhdistyksen hallinnoiman testamenttirahastoon kuuluvan asunnon täydelliseen remontointiin.

Yhdistys on nyt parin kolmen vuoden ajan etsinyt toimintaansa ja tarkoitukseensa sopivaa, täysin esteetöntä toimitilaa tässä kuitenkaan vielä onnistumatta. Toimettomana ei asian suhteen ole kuitenkaan oltu. Näiden reilun parin vuoden aikana on paikan päällä käyty katsomassa 15 eri toimitilaa, internettietojen perusteella tutkittu vielä huomattavan paljon enemmän mahdollisia sopivia kohteita. Toimitiloja tarjoavien kiinteistönvälitystoimistojen hakuvahdit ovat olleet jatkuvasti päällä. Mutta valitettavasti mikään tarjolla olevista ostettavista kohteista ei ole osoittautunut toimivaksi kaikelta osin. Vuokrattavia, noin 100 neliön tiloja on kyllä jonkin verran tarjolla, mutta tilan vuokraaminen yhdistyksen käyttöön olisi taloudellisesti kestämätöntä.

Sopivan toimitilan löytäminen edellyttää monen eri palikan loksahtamista kohdilleen: sijainti, liikenneyhteydet, täydellinen esteettömyys tai remontoinnilla sellaisen saavuttaminen, tilan muuntautumiskyky, taloyhtiön kunto ja sen tulevat remontit sekä tietenkin hinta.

Tämän vuoden aikana on tarkoitus edelleen terävöittää kynsiä tämän asian ratkaisemiseksi. On suuri murhe, että nykyinen toimitila ei ole täysin esteetön ja saavutettava kaikille. Kuitenkin tyhjästä on paha nyhjäistä. Etsintää siis jatketaan ja toivotaan sen oikean vielä osuvan kohdalle, jossa yhdistyksemme toiminnan on hyvä jatkua.

Reumaliitossakin on paljon asioita meneillään. Uusi toiminnanjohtaja Anu Uhtio on juuri aloittanut tehtävässään, vanha jäsenrekisteriohjelma on vaihtumassa uuteen ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa edustajakokouksen korvaa liittovaalit, jossa valitaan vastuunkantajat kolmeksi vuodeksi liiton luottamustoimiin. Töitä on tehty sairastavien yhdenvertaisuuden- ja tasa-arvon parantamiseksi muun muassa vaikuttamalla poliittisiin päättäjiin, tekemällä tiivistä yhteistyötä monien sidosryhmäläisten kanssa sekä otettu kantaa ja annettu lausuntoja koskien erityisesti sosiaali- ja terveydenhuoltouudistusta.

Vuoden vaihduttua voinkin hyvillä mielin ja helpommin hengittäen toivottaa tervetulleeksi iloisen kaksikymmentäluvun Reumaliiton vuoden toimintateeman ajatuksin – vapaaehtoisuus vahvistaa, sittenkin.

Katja Metsävainio

DMC Firewall is a Joomla Security extension!