Reumaryhmä

Reumaryhmän opiskelutapana on tutkivan ja harjoittelevan opiskelun yhdistelmä.

Tutkimisen kohteena on sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvä lainsäädäntö ja tavoitteena on huomata siinä tapahtuvat muutokset ja niiden vaikutukset omalla kohdallamme.

Harjoittelevan opiskelun tavoitteena on yhdessä kehitellä erilaisia selviytymiskeinoja arkeen toimintakyvyn heiketessä. Kun selvitämme, mitä keinoja laki tarjoaa pitkäaikaissairaalle. osaamme hyödyntää niitä. Jos taas yhteiskunnan tarjoamassa turvaverkossa on aukko, pyrimme yhdessä omien kokemustemme pohjalta kehittelemään uusia taitoja ja valmiuksia aukon paikkaamiseen. Käytämme ns.luovaa marinaa eli ryhmässä on mahdollisuus valittaa vaivojaan vapaasti, syyllisyyttä tuntematta. On vaikea ajatella myönteisesti, jos elämä potkii päähän.Kullekin sopivien selviytymiskeinojen löytäminen onnistuu parhaiten, jos ei pakoteta asennoitumaan ongelmiin yhdellä "oikealla" tavalla, vaan etsitään itselle luonteenomainen tapa. Ryhmäläiset ovat vuoroin tukea antavina ja vuoroin vastaanottavina osapuolina tässä etsinnässä kukin oman persoonallisuutensa mukaisesti.

Kokoontumiset

Reumaryhmä kokoontuu kuukauden toinen tiistai klo 14.00 yhdistyksen tiloissa. Koska toimisto on tiistaisin muuten suljettu, pyrkii vetäjä olemaan paikalla puolta tuntia aikaisemmin ovia avaamassa.

Syksyn tapaamiset peruttu.

• Pettinen Ritva 040 567 4771 / ritva.pettinen(at)gmail.com