Puheenjohtajan palsta

Aurinkoista helmikuun pakkaspäivää!

Viime vuosi oli kaikille meistä hyvin erikoinen; mieleenpainuva, vaikea ja pelottavakin. Koronapandemia on ravistellut maailmaa ennenkokemattomalla tavalla ja saanut meidät kaikki huomaamaan, kuinka modernikin maailma voi olla haavoittuvainen. Valtakunnallisesti pandemia on näyttäytynyt poliittisina kannanottoina ja selviytymisstrategioiden näkemyseroina, mutta ennen kaikkea valtava vaikutus sillä on ollut ja tulee olemaan taloudellisesti. Kriisi on ollut koko yhteiskunnan toiminnallisuutta lamauttava, eikä ihmisten arki ole enää entisellään. Tämän moni kansalainen on saanut jo kokeakin sosioekonomisessa asemassaan, ihmisten henkinen jaksaminen on koituksella. Korona-arki on tuonut mukanaan pelkoa ja ahdistusta, turvattomuuden tunnetta, epävarmuutta, inhimillistä kärsimystä. Se on laittanut huomaamaan, että sairastuminen tai terveyden menettämisen uhka ei katsokaan nyt enää yhteiskunnallista tai taloudellista asemaa, hyvää fyysistä kuntoa tai ikää. Olemme joutuneet elämään tässä epävarmuudessa jo lähes vuoden. Kukaan ei oikein osaa edes kertoa, kuinka kauan vielä kestää ennen kuin korona hellittää otteensa ja voimme palata normaaliin päiväjärjestykseen.

Yhdistyksenkin toimintaan korona on tuonut suurta vaikeutta ja epävarmuutta. Taloudellisten rasitusten lisäksi tulevan suunnittelu on vähintäänkin haastavaa. Onko järkevää satsata resursseja tuleviin tapahtumiin ja panostaa järjestelyihin, kun tilaisuuksien toteutuminen on niin epävarmaa? Kuinka turvata yhteisissä tapahtumissa pitkäaikaissairaiden terveys ja millaisin keinoin? Miten vastata ihmisten pelkoon ja ahdistukseen, koronan aiheuttamaan yksinäisyyteen? Vaikka varmasti turnauskestävyys alkaa kaikilla jo vallitsevan tilanteen suhteen olla äärimmillään, periksi ei pidä ikinä antaa. ”Ei pidä lannistua”, kuten aikoinaan jo ikätoverini Sami hoki Heinolan Reumalla, kun polki kolmipyöräisellä lastenosastoa päästä päähän.

Uskomme parempaan tulevaisuuteen kantoi ja vihdoin viime vuoden keväällä, monen vuoden etsinnän jälkeen yhdistyksemme löysi uudet, esteettömät ja sijainniltaan keskeiset toimitilat, jossa toimintamme on hyvä jatkua ja kehittyä. Satakunnankadulla sijaitsevaa entistä toimitilaa ei kuitenkaan ole saatu vielä myytyä, mistä johtuen uusi toimitila on pääosin edelleen maksamatta. Tämä tosiasia tuo yhdistyksen lähiaikojen toimintaan suuret haasteet ja taloudelliset paineet. Myös muuttuvat yhteiskunnalliset rakenteet uusine hyvinvointialueratkaisuineen ja sosiaali- ja terveysasioiden uudelleen organisointineen sekä sote-järjestöjen rahoituspohjan epävarmuus tuo lisäjännitettä tulevaisuuteen.

Tämän vuoden alusta lähtien Reumaliitto on siirtynyt uuden Kilta-jäsenrekisteriohjelman käyttämiseen ja sen myötä keskitettyyn jäsenlaskutukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että tästedes jäsenlasku lähetetään oman yhdistyksen sijaan Reumaliitosta ja maksu maksetaan liiton tilille. Reumaliitto pidättää summasta oman osuutensa (9 € / jäsen) ja loppu tilitetään paikallisyhdistykselle. On siis hyvin tärkeää, että tarkistat tilinumeron, viitteen ja laskun summan huolella, jotta maksetut jäsenmaksut tilittyvät oikein. Jos jäsenmaksun lisäksi haluat tukea yhdistyksemme toimintaa lahjoituksella, maksa pelkästään lahjoitussumma erillisellä tilisiirrolla yhdistyksemme tilille.

Samaisesta Kiltan käyttöönottamisesta johtuu myös se, että entisenlaista Reumaviestiä ei nyt ainakaan tänä vuonna ilmesty ollenkaan, vaan tämä kevätkirje korvaa sen.

Tämänkin vuoden toimintaamme tulee pitkälti sanelemaan viranomaisten koronarajoitukset ja kokoontumisohjeet. Toimintakalenterimme elää siis viikoittain. Pyrimme kuitenkin aina kun mahdollista järjestämään sovitut tilaisuudet. Tarkista tapahtuman toteutuminen yhdistyksemme koti- tai facebook-sivuilta tai olemalla yhteydessä toimistollemme.

Toivon sydämestäni meille kaikille parempaa tätä vuotta! Presidenttimme Niinistön puolison rouva Jenni Haukion sanoin - ”Vain yhdessä, toinen toistamme tukien voimme tästä selvitä, ja kyllähän me selviämme.”

Katja Metsävainio

Our website is protected by DMC Firewall!