Yhdistys

Tampereen Reumayhdistys on yksi Suomen vanhimmista sekä suurimmista reumayhdistyksistä ja se on ollut perustamassa myös kattojärjestöään Suomen Reumaliittoa. Jäseniä Tampereen Reumayhdistyksessä on noin 1200.

Tampereen Reumayhdistyksellä on edustus muun muassa Tampereen kaupungin vammaisneuvostossa, Tampereen kaupungin vammais- ja terveydenhuollon neuvottelukunnassa sekä Reumaliiton Pirkanmaan ja Keski-Suomen aluetoimikunnassa. Yhdistys tekee myös aktiivista ja hedelmällistä yhteistyötä kaupungin sekä muiden tamperelaisten vammaisyhdistysten ja -järjestöjen kanssa sekä ympäristökuntien reumayhdistysten kanssa.

Yhdistys toimii pääosin vapaaehtoisten voimin. Osa-aikainen toimistosihteeri, siistijä sekä liikuntaryhmien vetäjät ovat palkattuja.

Reumayhdistysten valtakunnallisena teemana on Sairaan hyvä hoitopolku. Teema näkyy Reumaliiton toiminnassa vuosien 2022–2023 ajan, mutta erityisesti Reumaviikolla. Hoitopolku on teemana ajankohtainen nyt kun uusia hyvinvointialueita kehitetään.