Ajankohtaista edunvalvonnasta

Sote-kuulumisia

Vuonna 2022 nousevat niin sote-maksut kuin etuudetkin

Vuoden vaihtuessa tulivat voimaan useat sosiaali- ja terveydenhuollon muutokset. Mitkä ovat suurimpia muutoksia sairastavalle henkilölle tänä vuonna?

Kansaneläkeindeksiin sidottuja etuuksia korotettiin vuoden alussa 2,1 %. Esimerkiksi sairauspäivä- ja kuntoutusrahan vähimmäismäärät sekä vammaistuet suurenivat.

Vuoden alusta alkaen vuotuiseen terveydenhuollon maksukattoon lasketaan mukaan aiempaa enemmän maksuja, muun muassa suun terveydenhuollon ja tilapäisen kotisairaanhoidon kuluja. Maksukatto on 692 euroa. Kun se ylittyy, siihen sisältyvät palvelut ovat asiakkaalle pääsääntöisesti maksuttomia kalenterivuoden loppuun saakka.

Opiskelijoiden terveydenhoitomaksu on 35,80 euroa

Our website is protected by DMC Firewall!