Takuueläke

Laki takuueläkkeestä tulee voimaan 1.3.2011. Takuueläkettä voit hakea Kelasta helmikuusta alkaen.

Takuueläke korottaa Suomessa asuvalle maksettavan vähimmäiseläkkeen 687,74 euroon nykyisestä reilusta 500 eurosta kuukaudessa. Takuueläkkeen saa arviolta 120 000 eläkeläistä. Se on vajaat 10 % kaikista eläkkeensaajista.

Takuueläkettä voidaan maksaa sinulle vain, jos kaikki eläkkeesi ennen verotusta ovat yhteensä alle 687,74 e/kk.

Takuueläkkeen suuruuteen vaikuttavat kaikki muut eläkkeesi Suomesta ja ulkomailta. Ne vähennetään takuueläkkeen täydestä määrästä sataprosenttisesti. Eläkkeisiin luetaan mukaan myös esimerkiksi leskeneläkkeet ja tapaturmaeläkkeet. Laissa takuueläkkeestä on tarkka luettelo siitä vähennettävistä eläkkeistä.

Takuueläkettä eivät sen sijaan pienennä eläkettä saavan hoitotuki, rintamalisät eikä eläkkeen lapsikorotus.

Takuueläkettä eivät pienennä ansiotulot, pääomatulot eikä omaisuus. Myöskään omaishoidon tuki ei vaikuta sen määrään.

Esimerkki

Yksin asuva eläkeläinen, jonka ainoa eläke on täysi kansaneläke (586,46 e/kk vuoden 2011 tasossa), saa takuueläkettä 101,28 e/kk.

Parisuhteessa asuva eläkeläinen, jonka ainoa eläke on täysi kansaneläke (520,19 e/kk), saa takuueläkettä 167,55 e/kk.

Näin vähimmäiseläke on sama 687,74 e/kk perhesuhteista riippumatta.

Takuueläke on verotettavaa tuloa.

Takuueläke vaikuttaa asumistukeen ja perheen mahdollisesti saamaan toimeentulotukeen samoin kuin muutkin eläkkeet.

Lisätietoja Kelan palvelunumerosta 020 692 202 / eläkeasiat tai nettisivuilta www.kela.fi/takuuelake.

Sää

Enimmäkseen aurinkoista

8°C

Enimmäkseen aurinkoista
Kosteus: 43%
Tuuli: W 22.53 km/h
Pe 2°C / 11°C Enimmäkseen pilvistä
La 1°C / 12°C Vesisadetta
Su 2°C / 11°C Vesisadetta
Ma 2°C / 12°C Enimmäkseen pilvistä

ma 11.30-17.30
ke ja to 10-16

Puhelinajat

ma 11.30-17.30
ke ja to 10-13

Maanantaina 30.4.2018 toimisto avoinna klo 10-15.

Satakunnankatu 28 B 10 (3.krs)

Puh. (03) 222 8185